Každý rok filmová akademie v Los Angeles vyhlašuje v rámci předávání Oscarů i cenu pro nejlepší animovaný “kraťas”. Loni, tedy v roce 2020, měla své želízko v ohni i Česká republika, když se svým filmem Dcera bojovala o zlatou sošku studentka pražské FAMU Daria Kashcheeva. Ta do Česka Oscara nakonec nepřivezla, i přesto že byl její snímek velmi inovativní. Animovaný film je forma umění, často určuje animátorské trendy, nebo přináší nové postupy, ať už technicky, nebo stylově. Po desítky let tak nové animované filmy ovlivňují i svět reklamního motion designu. A právě ty oscarové filmy patří často k těm nejvýraznějším. Pojďme se podívat na první várku vítězů Oscara v kategorii nejlepší krátký animovaný film, které do světa animace vnesly nový vítr.
Krátký animák podle knihy Jeana Giono zobrazuje skutečný příběh muže, který během svého života zasadil tisíce stromů. Aby režisér Frédéric Back vykreslil pouto mezi svým hrdinou a přírodou, použil velmi originální techniku. Se svou asistentkou nakreslili celý film na matný acetát pomocí pastelek. Hojně používali stínování, díky kterému hrdina často splývá s krajinou. Za použití několika expozic se pak jedna scéna přelévá ve druhou a film vůbec nepoužívá střih. Tenhle zajímavý přístup ke zpracování neunikl pozornosti filmové akademie a tenhle kraťas proto získal Oscara.
Tahle krátká adaptace slavného Hemingwayova díla je prvním animovaným filmem vyrobeným pro IMAX. V rukou ruského animátora Alexandra Petrova vzniklo mistrovské dílo vytvořené technikou malby na sklo. Film kombinuje realistické zobrazení postav s až impresionistickými snovými sekvencemi, kdy se barvy přelívají z jedné strany obrazovky na druhou. Podle některých jde o jeden z nejlepších animovaných filmů vůbec a sledovat ho v IMAX kině musí být obzvlášť zážitek.
Pro režiséra Nicka Parka jde o jednoho z několika oscarových filmů, které vytvořil. Jeho oblíbené postavy Wallace s Gromitem tu zažijí další dobrodružství, které v sobě mísí komedii i napětí. Svou techniku stop-motion tu Park dotáhl k takové dokonalosti, že úplně posunul hranice toho, co bylo u této animace chápáno jako nemožné. Film je ceněný nejen pro své gagy a příběh. Např. Akční sekvence jsou tu velmi promyšlené a precizně zpracované. Dvouminutová honička s vlakem je pro některé odborníky dokonce tak ikonická, že ji studují pro své vlastní hrané filmy. Např. David O. Russell přiznal, že ho sekvence inspirovala k jeho akčním scénám ve filmu Tři králové. Danny Boyle ji zase označil za nejlepší akční filmovou scénu, jakou kdy viděl.
Zaujal vás náš výběr? Další várku ikonických animáků vám představíme zase příště.
Office Brno
Drobného 296/20
Brno 60200
Česká republika
Billing information
Motionhouse s.r.o.
IČ: 04091850
DIČ: CZ04091850
Drobného 296/20,
Brno 60200
Motionhouse 2024